Współpraca z kontrahentem – jak go sprawdzić?
Biznes na co dzień

Współpraca z kontrahentem – jak go sprawdzić?

Prowadzenie firmy nie należy do najłatwiejszych. Podstawą sukcesu firmy jest nie tylko pozyskiwanie cennych klientów, ale również kontrahentów. Czy chcąc odnieść sukces powinniśmy ufać każdemu? Jak sprawdzić, czy dany podmiot gospodarczy, z którym chcemy nawiązać współpracę jest rzetelny?

Badania pokazują, że w 2014 roku firmy posiadały najmniej zatorów finansowych spowodowanych niewypłacalnością nierzetelnych kontrahentów. Nie oznacza to jednak, że firmy mają takich problemów mniej, wręcz przeciwnie. Jednak firmy nauczyły się, jak sprawdzać osoby, z którymi chcą nawiązać współpracę. Dzięki takim działaniom przedsiębiorcy mogą uchronić swój interes przed niewypłacalnością, a nawet bankructwem.

Będąc początkującym przedsiębiorcą, warto zastanowić się nad tym, jak sprawdzić kontrahenta przed podjęciem z nim współpracy. Kiedy przyjrzymy się temu bliżej, okazuje się, że możliwości jest dużo. Jeżeli stać nas na prawnika, mamy pewność, że on sprawdzi kontrahenta od podszewki. Jeżeli jednak nie korzystamy z pomocy prawnej, nie pozostaje nam nic innego, jak samemu zbadać sprawę w dostępnych bazach, które zbierają dłużników.

Podstawową bazą, w której możemy sprawdzić firmę, z którą planujemy nawiązać współpracę jest CEIDG. Tutaj możemy dowiedzieć się, czy dany podmiot faktycznie jest w spisie, a tym samym, czy prowadzi działalność gospodarczą. Taką informację uzyskamy, jeżeli będziemy znać nr NIP, nazwę firmy albo nazwisko przedsiębiorcy. Jeżeli firma jest rzetelna, to znajdziemy ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Kiedy wpiszemy podstawowe informacje dowiemy się, kto jest rzeczywistym właścicielem firmy, czy przedsiębiorstwo naprawdę istnieje oraz czy działalność nie została zawieszona. Zweryfikowani tych informacji jest zupełnie bezpłatne. Wystarczy odrobina trudu, a będziemy mieć pewność, że dane, które otrzymaliśmy od potencjalnego kontrahenta są prawdziwe. CEIDG to absolutna podstawa, jeżeli chcemy dowiedzieć się czegoś o danej firmie.