Jak przetrwać jako właściciel – porady na jeszcze lepsze prowadzenie działalności gospodarczej
Zawód właściciel z pewnością nie jest jednym z najłatwiejszych zajęć pod słońcem. Wydawałoby się, że mając tak niemal nieograniczone możliwości w zarządzaniu zarówno czasem należącym do Ciebie, jak i Twoich podwładnych, możesz pozwolić sobie na nieco więcej. Nic bardziej mylnego. Bycie najważniejszą osobą w firmie zobowiązuje, dlatego warto zwracać uwagę na to, co dzieje się w Twoim zespole, zwracać uwagę na swoje zachowanie i zawsze być w pełni profesjonalnym.
Szacunek dla podwładnych
Jeśli jesteś właścicielem większej firmy lub całej korporacji, w której zatrudniasz dość dużą grupę pracowników, powinieneś przynajmniej pobieżnie wiedzieć, kto dla Ciebie pracuje. Jeśli zarządzasz dużą placówką, z pewnością nie sposób jest poznać wszystkich pracowników z imienia i nazwiska. Jednak jeśli posiadasz nieco mniejszą działalność, doskonale jeśli pozwoliłbyś sobie na posiadanie podstawowych wiadomości o każdym z Twoich pracowników. Takie zaangażowanie ze strony samego szefa z pewnością zaowocuje, zmniejszy dystans, a co za tym idzie poprawi stosunki, zwiększy komfort samej pracy i wzbudzi większe zaufanie.
Przykład idzie z góry
Firma to żywy organizm i podobnie jak w szkole, występuje w niej mniejsza lub większa hierarchia. Każda firma, co więcej, tak jak szkoła, posiada konkretne typy reprezentujące dane warstwy społeczne. Rolę uczniów przyjmują wówczas młodsi i mniej doświadczeni pracownicy a nauczycielami są Ci, którzy posiadają wieloletni staż. Każda placówka oświatowa posiada również dyrektora, która to postać doskonale odpowiada opisowi szefa.
Dzięki temu, że niemal każdą sytuację w pracy jesteśmy w stanie przełożyć na tą z dobrze zapamiętanych czasów szkolnych, musimy pamiętać o tym, że my jako dyrektorzy, jesteśmy nieustannie obserwowani. Nasi uczniowie natomiast doskonale naśladują wszystkie postawy i relacje tych wyższych stopniem. To całkowicie normalne, dlatego postarajmy się, aby nasze zachowanie było zawsze w pełni profesjonalne, uczciwe, a my rzeczowi i życzliwi, a relacje z naszą grupą pracowników pozostaną w jak najlepszym porządku.
Jeśli zatem uważasz się za pracodawcę, który przestrzega wyżej wypisanych zasad odpowiedniego postępowania w sytuacji konfrontacji z pracownikiem, doskonale. Postaraj się, aby utrzymać ten poziom. Natomiast jeśli wiesz, że Twoje reakcje na pewne zdarzenia, a co najważniejsze Twoje relacje z zespołem nie zawsze są takie jak powinny, nic straconego. Postaraj się zacząć poprawnę swojego wizerunku nawet od najprostszych zachowań.